Op zondag 5 januari werd in wijkhuis 't BrandPunt in de Helmondse wijk Brandevoort de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie gehouden. Daarbij werd voor de elfde keer de Brandevoorter van het jaar benoemd. Een eer die deze keer ging naar Henk Noort.

Tijdens de gezellig drukke nieuwjaarsreceptie konden de bewoners van Brandevoort elkaar een gelukkig 2020 wensen. Traditiegetrouw werden tijdens deze gelegenheid de Brandevoorter van het jaar en de Groepering van het jaar bekend gemaakt. Alle Brandevoortse bewoners konden hiervoor tussen 1 november en 15 december 2019 personen of groeperingen voordragen. Dit jaar had de jury de moeilijke taak te kiezen uit de voordracht van maar liefst 13 personen en 11 groeperingen. Een enorme luxe, waarbij uiteindelijk is gekozen om een selectie van nominaties te maken.

Genomineerd werden voor de Groepering van het jaar: Brandevoort aan de Kook, Dickensnight Brandevoort en Buurttuin Brandevoort.

Genomineerd voor de Brandevoorter van het jaar werden: Mark Mansveld, Henk van Ewijck, Peter Faber, Henk Noort en Kevin Janssen.

Door een deskundige jury, bestaande uit wijkwethouder Harrie van Dijk, wijkraadvoorzitter Lex van Gennip, winnaressen van de Brandevoorter 2018 Mary-Ann Bosman en Jet Uijen, en de bestuursleden van wijkhuis 't BrandPunt Nigâr Pekbey en Fons Bosman, werden uit die nominaties de winnaars gekozen.

De Groepering van het jaar werd uitgereikt aan Dickensnight Brandevoort. Ondanks het feit dat DickensNight al 17 keer een geweldig evenement heeft neergezet, was deze groepering nog niet eerder genomineerd voor deze titel. Wel wonnen ze in 2017 de titel Helmonder van het Jaar. De organisatie van dit evenement blijft al jaren overeind en zet elk jaar opnieuw een geweldig evenement neer. In de voorbereiding werken gedurende het gehele jaar zo’n 20 vrijwilligers samen. Op de dag zelf zijn tegen de 80 Brandevoorters op vrijwillige basis actief om het weer tot een prachtig resultaat te laten komen. Alle Brandevoortste bewoners zijn apetrots op dit mooie evenement in hun wijk.

De Brandevoorter van 2019 werd Henk Noort. Henk is reeds jarenlang op diverse terreinen als vrijwilliger actief. Voormalig voorzitter van de wijkraad en daarin tot op vandaag nog steeds actief als penningmeester. Henk is tegelijkertijd al vele jaren voorzitter van de Commissie Spelen en Groen in Brandevoort. Een enorme prestatie heeft hij ook verricht als bestuurslid van de Stichting Sporten en Bewegen in Brandevoort waarbij hij de aanleg van het Sportpark en de bouw van het Sporthuis heeft begeleid. Afgelopen jaar overkwam Henk een fors ongeval met de fiets. Desondanks staakt hij zijn vrijwilligersactiviteiten niet en is tot op de dag van vandaag nog altijd actief voor de wijk op vele fronten. Een waarlijk verbinder en een vrijwilliger in hart en nieren.

Brandevoorter 2019 Henk Noort